Hoppa till innehåll

Jenny Anderberg vald till ny styrelseordförande

Jenny Anderberg är ny styrelseordförande för IM. Foto: Malin Kihlström
Kategorier: Årsmöte

Vid IM:s årsmöte på Sundsgården i Helsingborg den 23–24 maj valdes Jenny Anderberg enhälligt till ny styrelseordförande. Med lång erfarenhet från både IM och andra idéburna organisationer vill hon bidra med strategisk kompetens och ett starkt engagemang för organisationens fortsatta arbete.

Jenny Anderberg är utbildad kulturvetare med en masterexamen i kommunikationsvetenskap och arbetar idag som rektor för Furuboda folkhögskola samt verksamhetschef för föreningen Furuboda. Hennes yrkesliv har präglats av arbete inom idéburna organisationer med fokus på folkbildning, internationellt samarbete och ideellt engagemang.

Under 14 år arbetade hon på IM i olika roller inom volontärsamordning, insamling och kommunikation, bland annat som chef för insamling och kommunikation. Därefter har hon haft flera ledande positioner, bland annat som Sverigechef för Svenska Afghanistankommittén, koordinator i Namibia för Afrikagrupperna och verksamhetschef för Hassela Hjälplinje. Hon var också med och byggde upp Ensamkommandes förbund.

– Jag ser fram emot att bidra till IM:s fortsatta utveckling med mitt engagemang, mina erfarenheter och min strategiska kompetens, säger Jenny Anderberg.

I sitt tal under årsmötet berättade hon också om tiden på IM, som ligger ungefär 20 år tillbaka i tiden. Hon uttryckte glädje över att människor fortfarande kommer fram och berättar att de minns henne och hennes arbete från den perioden.

Vi hälsar Jenny välkommen som ny styrelseordförande och ser fram emot ett år tillsammans med henne och övriga styrelsen som består av Elin Bergman (som valdes in på årsmötet), Monica Deger, Stefan Gustavsson, Rebecka Lettevall, Helene von Wachenfelt, Mohammad Zare samt Nina Åxman.

Text: Malin Kihlström