Hoppa till innehåll

Nyöppning och trädgårdsfest: När IM-tian blev Brittas 

Kategorier: Volontär

Det är försommar och 21 grader denna lördag. Äppelträden står i full blom, fåglarna kvittrar och vita och gröna vimplar vajar försiktigt i den svaga brisen över den lummiga innergården på Spolegatan 10 i Lund. Redan innan klockan slagit elva har människor börjat samlas. Volontärer, familjer, nyfikna förbipasserande och trogna IM-vänner minglar mellan trädgårdsmöbler, kaffekoppar och hembakta kakor. 

Den 9 maj firades nyöppningen av Brittas i Lund, tidigare IM-tian, som är IM:s allra första second hand-butik och som funnits på samma adress sedan 1992. 

Under dagen fylldes innergården av musik, modevisning, second hand och gemenskap. Under ett stort vitt partytält hängde färgstarka klänningar och noga utvalda second hand-fynd sida vid sida med bivaxdukar, bokkassar och små presenter. För de yngsta väntade fiskdamm och lekar i gräset, medan besökare i alla åldrar njöt av solen och den livliga stämningen. 

Festligheterna invigdes av IM:s generalsekreterare Gabriella Fredriksson och Anna Lind, ordförande för IM lokalförening i Lund. I sina tal lyfte de butikens långa historia, volontärernas engagemang och betydelsen av gemenskap och medmänsklighet – men också hur butikerna bidrar till att stötta människor i IM:s verksamheter runt om i världen. 

Mer än ett namnbyte

Dagen handlade om mer än bara ett namnbyte. 

För IM markerar Brittas i Lund ett nytt kapitel – ett växande second hand-koncept där hållbarhet, medmänsklighet och ideellt engagemang står i centrum. 

– Att vår äldsta butik nu ingår i vårt gemensamma butikskoncept är jag övertygad om kommer att stärka både Brittas i Lund och vår second hand-verksamhet i stort säger Thomas Ericsson, Head of Engagement på IM. 

Han hoppas också att namnbytet ska stärka känslan bland volontärerna. 

– Den sociala biten ska man absolut inte underskatta. Det här är en plats där människor möts, engagerar sig och gör något tillsammans, samtidigt som de bidrar till en bättre värld. 

Trots att IM-tian varit en självklar del av Lund i över 30 år har förändringen tagits emot med värme. Agneta Gardner, som varit volontär i verksamheten i 18 år, erkänner att hon först var tveksam till namnbytet. 

– IM-tian var ju så inarbetat och betydde mycket för oss. Jag tror att många av oss blev ganska upprörda först, säger hon och skrattar. 

Men efter lite eftertanke ändrade hon uppfattning. 

– Jag satte mig ner och tänkte: “Varför är jag egentligen så arg?” Och då insåg jag att det är klart att vi ska heta Brittas. Det är fint att vi samlas under samma namn och gör det här tillsammans. 

Agneta Gardner har varit IM-volontär i 18 år.

Tron på medmänsklighet

För Anna Lind symboliserar Brittas något större än second hand och hållbar konsumtion. 

– Det här är verkligen hjärtat i vår verksamhet. Här möts människor, saker får nytt liv och tillsammans kan vi faktiskt bidra till en bättre värld, säger hon. 

Trots att hon bara varit aktiv i IM i två år beskriver hon organisationen som ovanligt varm och inkluderande. 

– Här känner man sig välkommen direkt. Det finns en tillåtande känsla i att man inte behöver kunna allting från början. 

När hon tittar ut över den fullsatta innergården, där människor skrattar i solen och volontärer rör sig mellan trädgårdsmöblerna, ler hon stort. 

– Det känns som att människor har tröttnat på allt mörker. Jag tror faktiskt att det håller på att vända nu. Att medmänsklighet, omtanke och kärlek börjar ta mer plats igen. 

”Det här är hjärtat i vår verksamhet,” säger Anna Lind.

Och det var precis det som fyllde innergården på Spolegatan 10 den dagen – tron på och hoppet om en bättre värld.

Text och foto: Vildana Hodzic